Kampania informacyjna Ufaj, ale sprawdzaj to zapoczątkowana w 2012 roku kampania prowadzona przez Urząd Komunikacji Elektronicznej UKE ma ona na celu uświadomienie obywateli, że mają oni prawo do zmiany operatora telekomunikacyjnego czy skorzystania z korzystniejszej oferty. Należy to jednak robić "z głową" i zachować wszelkie środki ostrożności. Nie brakuje bowiem na rynku firm i przedstawicieli handlowych, którzy stosują nieuczciwe chwyty marketingowe tylko po to, by nakłonić konsumenta do zmiany umowy na "korzystniejszą". |
UKE organizuje już od 2012 roku cykliczne spotkania konsumenckie w różnych miastach Polski. Wstęp na nie jest bezpłatny, a pozwala na zdobycie wielu cennych informacji, jak się bronić przed nieuczciwymi firmami telekomunikacyjnymi. Przyczyną do rozpoczęcia kampanii informacyjnej była i nadal jest ogromna liczba wniosków o interwencję składanych przez abonentów. Powodem są, jak się można domyślić, nieetyczne zachowania przedstawicieli dostawców usług telekomunikacyjnych.
Jak działają naciągacze?
- Przedstawiciele proponują abonentowi podpisanie umowy z promocyjnymi stawkami za połączenia, czy niskimi opłatami abonamentowymi.
- Abonent nie do końca świadomie zgadza się na zmianę zakresu świadczonych usług lub zmianę operatora.
- W efekcie w kolejnym okresie rozliczeniowym otrzymuje wyższy, niż dotychczas rachunek, zamiast promocyjnych stawek za rozmowy czy niskiego abonamentu.
Abonent zazwyczaj dopiero wtedy orientuje się, że jest to związane z podpisaną umową. Jednak wtedy jest już zdecydowanie za późno na wycofanie się z nowej umowy.
Spotkanie z przedstawiciel handlowym - kilka rad:
-
logo na umowie - jeśli na umowie, która masz zamiar podpisać widnieje logo inne, niż znane Ci z dokumentów, faktur czy umowy podpisanej z dotychczasowym dostawcą usług telekomunikacyjnych to NIE PODPISUJ UMOWY,
-
spotkanie bez umówienia - jeśli przedstawiciel handlowy czy kurier puka do Twoich drzwi juz z gotową umową, a Ty wcześniej nie umawiałeś się na spotkanie z nim, ani nie zgłaszałeś nigdzie chęci zmiany operatora to koniecznie ZACHOWAJ OSTROŻNOŚĆ,
-
potwierdzenie tożsamości - jeśli nie masz pewności, z jakiej firmy jest przedstawiciel handlowy, który odwiedził Twoje mieszkanie to ZAŻĄDAJ OKAZANIA LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ,
-
kopia umowy - jeśli podpisałeś umowę to koniecznie powinieneś otrzymać jej kopię, regulamin świadczenia usług, cennik, formularz odstąpienia od umowy - NIE DAJ SIĘ ZWIEŚĆ ZAPEWNIENIAMI, ŻE ZOSTANĄ ONE DOSTARCZONE PÓŹNIEJ,
-
odstąpienie od umowy - jeśli już podpisałeś niekorzystną dla siebie umowę poza lokalem przedsiębiorcy to powinieneś wiedzieć, że MASZ PRAWO BEZPŁATNEGO ODSTĄPIENIA OD NIEJ w okresie maksymalnie 10 dni od dnia jej zawarcia.
Ufaj, ale sprawdzaj - ulotka informacyjna