Oprogramowanie dla gastronomii nieustannie się rozwija i obecnie na rynku możemy spotkać wiele różnego rodzaju systemów gastronomicznych. Konkurencja jest ogromna, co powoduje, że ceny są do siebie zbliżone. Jednak w przypadku wyboru oprogramowania gastronomicznego nie cena powinna odgrywać najważniejszą rolę. Najważniejsza powinna być funkcjonalność i elastyczność oprogramowania gastronomicznego. |
Obecnie dostępne na rynku rodzaje oprogramowania gastronomicznego nie różnią się od zbytnio od siebie. Jednak nie warto poprzestawać na ogólnym sprawdzeniu funkcjonalności. Koniecznie należy skupić się również na szczegółowych funkcjach danego systemu gastronomicznego, ponieważ jak mówi znane polskie przysłowie: "diabeł tkwi w szczegółach". Często właśnie te szczegóły są najważniejsze dla danego restauratora. Jak więc wybrać taki system, który w maksymalnym stopniu zaspokoi potrzeby i usprawni pracę restauracji? Pierwszym i najważniejszym etapem jest niewątpliwie jak najbardziej szczegółowe określenie oczekiwań jej właściciela. Wtedy możliwe będzie zaproponowanie przez firmę sprzedającą oprogramowanie różnego rodzaju rozwiązań zgodnych z wytycznymi inwestora.
System gastronomiczny - elementy
Każdy system gastronomiczny koniecznie musi zawierać dwa następujące moduły:
- POS - za jego pomocą dokonywana jest sprzedaż i obsługa gości,
- moduł zarządzania lokalem (kontrola, koordynacja i planowanie działań lokalu gastronomicznego).
Działanie tych modułów omówimy na podstawie oprogramowania S4H. W systemie S4H moduły te noszą nazwę: S4H POS i S4H Chef.
S4H POS oferuje następujące funkcjonalności:
- graficzny moduł zamawiania stolika,
- dowolne dostosowanie menu bonowania,
- automatyczne dopasowanie cennika względem pory dnia,
- systemy rabatowania,
- dostęp do informacji na temat stanów na magazynie.
S4H Chef jest z kolei modułem rozliczeniowo-magazynowym, który umożliwia m. in.:
- obsługę kasy gotówkowej,
- planowanie zamówień,
- tworzenie raportów ze sprzedaży,
- obsługa sprzedaży detalicznej i fakturowanej,
- rozliczeni inwentaryzacji.
Innymi elementami oprogramowania gastronomicznego mogą być systemy dowozów na telefon, moduł karty rabatowe, moduł faktury, moduł import do systemu finansowo- księgowego, czy moduł dla sieci lokali. Moduły te w zależności od zapotrzebowania danej restauracji mogą wydajnie wpłynąć na polepszenie funkcjonowania restauracji.
Potrzeby - kluczowa kwestia
Restaurator musi przede wszystkim zastanowić się jakie moduły oprogramowania gastronomicznego są mu niezbędne na początku działalności. Systemy gastronomiczne można bowiem w każdym momencie rozbudować, co powoduje, że wraz z rozpoczęciem prowadzenia restauracji wystarczą podstawowe moduły. Co oczywiste działanie restauracji czy jakiegokolwiek lokalu gastronomicznego jest obecnie praktycznie niemożliwe bez posiadania specjalistycznego oprogramowania. Koniecznie należy zadać sobie jednak pytanie konkretnie w jakim celu chcemy zakupić oprogramowanie gastronomiczne. Ważną kwestią jest również zdefiniowanie problemów, jakie restaurator chce przy pomocy oprogramowania rozwiązać lub wyeliminować. Warto zakupić takie oprogramowanie, które realnie poprawi szybkość realizacji zamówień, obsługi klienta, a w konsekwencji sytuację finansową restauracji.
Ważny jest wybór takiego oprogramowania, które można łatwo dostosowywać do własnych potrzeb. Systemy gastronomiczne maja modułową budowę, co pozwala na dokupowanie i korzystanie z kolejnych modułów, które ułatwiają prowadzenie restauracji. Do oprogramowania można również dopisywać samodzielnie moduły. Jeśli jakaś restauracja potrzebuje bowiem modułu ściśle dopasowanego do jej potrzeb może skorzystać z pomocy programistów i stworzyć unikalny moduł.
Jak wybrać system gastronomiczny?
Na etapie poszukiwania oprogramowania istotne jest dokładne porównanie funkcji i możliwości, jakie oferują dane systemy. Wybierając system należy zastanowić się również nad tym, z jakim sprzętem będzie on współpracował. Warto postawić na taki, który będzie elastycznie współdziałał z różnymi rodzajami sprzętu. Nie bez znaczenia pozostają również opinie innych restauratorów korzystających z różnego rodzaju oprogramowania dla gastronomii. Zwracając się po ofertę do firm dystrybuujących oprogramowanie dla gastronomii warto rówież nakreślić swoje możliwości finansowe, czyli ile możemy przeznaczyć na zakup i wdrożenie oprogramowania. To znaczenie ułatwi przedstawienie oferty dokładnie dopasowanej zarówno do potrzeb, jak i możliwości inwestora.
Podstawowe pytania na jakie powinien odpowiedzieć sobie restaurator to:
- Ile będzie potrzebnych stanowisk sprzedaży?
- Jaki będzie sposób logowania kelnerów?
- Czy potrzebna będzie obsługa magazynów? Jaka ilość magazynów jest przewidywana?
- Czy planowana jest rejestracja obrazu (za pomocą kamery) przy stanowisku POS?
- Jaki będzie sposób przekazywania zamówień do kuchni - drukarka czy system KDS?
- Czy zamówienia będą przyjmowane przy pomocy centrali?
- Czy restauracja planuje dostawy na telefon?
- Czy potrzebna będzie obsługa kart rabatowych?
A co po wdrożeniu oprogramowania?
Należy mieć na uwadze to, że sam zakup gastronomii to dopiero początek. Po zakupie konieczne jest jego wdrożenie, a niewykluczone również jego serwisowanie. Decydując się więc na wybór dostawcy systemu gastronomicznego warto wybrać takiego, który oferuje kompleksowy produkt - tzn. oprogramowanie, jego wdrożenie, jak i serwis. Warto więc zaufać tym, którzy oferują własne, niezawodne i szybkie usługi serwisowe dla oprogramowania i sprzętu gastronomicznego.
Poznaj naszą ofertę:
Opieka serwisowa dla gastronomii