Administratorem danych osobowych jest JNS Sp. z o.o. ul. Wróblewskiego 18, (93-578 Łódź), NIP 725-189-13-94, nasze dane kontaktowe: e-mail: biuro@jns.pl, telefon: +48 42 209 27 01, fax: +48 42 209 27 02.
Na naszej stronie internetowej stosujemy sposób zautomatyzowany przetwarzania danych (w tym profilowania), zbierania danych statystycznych i analizowania ruchu na stronie internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat administratora danych, odbiorców danych, profilowania, sposobu wykorzystania oraz sposobu zmiany ustawień przeglądarki, kliknij tutaj. Korzystając z tej strony bez zmian ustawień wyrażasz zgodę na profilowanie.

Akceptuję

JNS profesjonalne rozwiazania IT dla biznesu

centrale telefoniczne

audyt it i archiwizacja danych

opieka informatyczna, budowa sieci, łącza internetowe

Strona mobilna czy responsywna? Oto jest pytanie  

Posiadasz stronę internetową lub chcesz ją sobie "sprawić"? Z pewnością nie możesz przejść obojętnie wobec coraz silniejszego trendu korzystania z urządzeń mobilnych do surfowania w sieci. Masz do wyboru stronę mobilną lub responsywną. Czym różnią się te technologie? Którą wybrać?  strona-www 

Trochę faktów

W naszym kraju z roku na rok rośnie liczba posiadaczy smartfonów. W roku 2012 było to 25% Polaków, na początku 2013 roku 33%, natomiast obecnie jest to już 44%. Jeśli taka tendencja się utrzyma to w roku 2015 w naszym kraju już prawie 60% Polaków będzie posiadało smartfony. Podobnie ma się sprawa z tabletami, których również w naszym kraju przybywa. Jak się prognozuje w bieżącym roku sprzedaż tabletów wyniesie 2,1 mln. Dla porównania w roku 2012 sprzedało się ich 0,9 mln. Analitycy rynku nie mają również wątpliwości, że w najbliższym czasie urządzenia mobilne odbiorą prym komputerom stacjonarnym i laptopom. Według prognoz do roku 2017 ich sprzedaż ma spaść o około 13%. 

Coraz większa liczba urządzeń mobilnych nie może pozostać obojętna dla właścicieli stron www, czy sklepów internetowych. Koniecznie powinni oni zastanowić się i sprawdzić jak wyświetla się ich strona na tablecie czy smartfonie. Urządzenia tego typu są wyposażone w mniejsze wyświetlacze i w związku z tym należy pamiętać, że internauta może mieć problemy z poruszaniem się po naszej stronie. Witryna www może się inaczej wyświetlać na ekranie komputera, tabletu czy telefonu komórkowego. Jeśli ta różnica jest na tyle duża, że w znacznym stopniu utrudnia intuicyjne poruszanie się po stronie to musimy się liczyć z tym, że internauci opuszczą naszą stronę.  A takich użytkowników jest nawet 66%. 

Mając zatem na uwadze zarówno coraz większą liczbę wyszukań przy użyciu urządzeń mobilnych jak i niechęć użytkowników do witryn, które nie są dostosowane do przeglądania na tablecie czy smartfonie koniecznością staje się posiadanie strony www im przyjaznej. Jakie rozwiązania mamy do wyboru?

 

Strona responsywna

Strona responsywna to witryna www automatycznie dostosowująca się do rozmiarów ekranu, na którym jest wyświetlana. Nie ma tu znaczenia, czy stronę wyświetlamy na laptopie, komputerze stacjonarnym, tablecie czy smartfonie - jej wygląd zawsze będzie przyjazny i będzie pozwalał na łatwe poruszanie się po niej. Zmianie w tym przypadku ulegają rozmiary zdjęć i układ strony. Dzięki wykorzystaniu Responsive Web Design (RWD) prawidłowo skonstruowany szablon pozwoli na zaprezentowanie tej samej treści bez konieczności tworzenia dedykowanej strony mobilnej. RWD nie ogranicza się jednak jedynie do zmiany rozmiaru witryny, jest to sztuka projektowania i realizacji stron www dostosowanych do użytkowników. Jednak jak każde rozwiązanie posiada ona zarówno wady, jak i zalety. 

Zalety:

  • strona dostosowuje się do wielkości urządzenia, na którym jest przeglądana - klienci mogą ją łatwo oglądać,
  • oszczędność czasu - aktualizowanie strony odbywa się w jednym panelu administratora,
  • jeden adres url strony - ułatwia użytkownikom korzystanie ze strony, jej udostępnianie i tworzenie do niej linków,
  • niższe koszty - nie musisz inwestować w wersje strony dedykowane dla użytkowników mobilnych,
  • strony responsywne są zalecane przez Google.

 

Wady:

  • wydłużony czas realizacji,
  • rozbudowane profesjonalne szablony mogą być związane z wysokimi kosztami wdrożenia,
  • duży "ciężar"strony, co powoduje dłuższy czas jej ładowania,
  • brak optymalizacji pod urządzenia mobilne - co wpływa zużywanie zbędnego transferu,
  • nie do każdej strony można zastosować RWD.

 

Strona mobilna

Strony tego typu są przejrzyste, szybko się ładują, jak i pozwalają na łatwe poruszanie się. Strona mobilna jest tworzona pod urządzenia mobilne, czyli tablety, smartfony, czy czytniki e-booków. Na etapie jej projektowania bierze się pod uwagę przede wszystkim dostosowanie do niewielkich rozmiarów ekranów, jaki posiadają urządzenia mobilne. Wśród elementów, które odróżniają ją od normalnej strony jest przede wszystkim grafika, nawigacja, jak i czasem treść.  Strona mobilna działa równolegle do standardowej strony www. W takim przypadku mamy więc do czynienia z dwiema niezależnymi wersjami naszej strony www. Użytkownicy wchodzący na stronę, która posiada swój mobilny odpowiednik używając tabletu, czy smartfona, zostanie automatycznie przekierowany na odpowiedni adres. Na początku strony mobilne ograniczały się jedynie do przekazywanie najważniejszych informacji, jednak wraz z rozwojem i coraz większą popularnością urządzeń mobilnych zaczęły one coraz bardziej przypominać tradycyjne strony www. Podsumujmy zatem jakie mają one wady, a jakie zalety?

Zalety:

  • krótki czas wdrożenia w porównaniu do strony responsywnej tworzonej od podstaw,
  • kod strony dostosowany do urządzeń mobilnych - szybkie wczytywanie zawartości strony,
  • menu strony dostosowane pod urządzenia mobilne,
  • możliwość wypełnienia strony inną treścią - użytkownicy urządzeń mobilnych często szukają innych treści, niż użytkownicy komputerów stacjonarnych czy laptopów.

Wady:

  • wyższe koszty prowadzenia dwóch stron,
  • kosztowna czasowo - konieczność dodawania takich samych treści w dwóch różnych panelach administratora w CMS,
  • wymaga przekierowań pomiędzy wersją mobilną a desktopową,
  • trudność w poprawnym skonfigurowaniu przekierowań ze striony standardowej na stronę mobilną i odwrotnie, 
  • utrudnione mierzenie kampanii reklamowych Google Adwords

 

Strona mobilna czy responsywna? 

Strona www została stworzona niedawno to z pewnością lepiej będzie postawić na stronę mobilną. Rozwiązanie to będzie tańsze, niż stworzenie od początku strony w technologii RWD. Jednak jeśli jesteś właśnie na etapie tworzenia strony www lub zamierzasz ją odświeżyć to zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie strona responsywna. 

Zastanówmy się nad tym pytaniem również z innego punktu widzenia. Dokonajmy dokładnej analizy wejść na nasza stronę, jeśli ją już posiadamy, za pomocą urządzeń mobilnych. Obraz sytuacji da nam odpowiedź czy nasza witryna jest odwiedzana przez użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych i jak duży jest to odsetek. Koniecznie dokonajmy również kalkulacji kosztów, jakie będą związane z wdrożeniem i eksploatacją obu rozwiązań. Warto również przeanalizować zalety i wady, jakie posiadają strony wykonane w technologii RWD i mobilne. Zapraszamy do zapoznania się z porównaniem naszego autorstwa. 

 

Strona mobilna Strona responsywna
Ładowanie strony Szybki ładowanie ze względu na fakt, że strony mobilne pobierają ograniczoną ilość elementów.  Wolniejsze ładowanie - strony z RWD pobierają zawsze wszystkie elementy. 
Wykonanie serwisu Niższe koszty i krótszy czas wykonania. Wyższe koszty i dłuży czas realizacji.
Obsługa urządzeń Dedykowana pod konkretne urzadzenia mobilne np. smartfony.  Wybór urządzeń nieograniczony - poprawne wyświetlanie zarówno na komputerach stacjonarnych, laptopach, jak i urządzeniach mobilnych.
Utrzymanie strony, zarządzanie, edycja treści Konieczność aktualizowania i obsługi dwóch stron, utrudnione zarządzanie, dwa panele zarządzania w CMS.   Jedno miejsce zmiany danych i treści na stronie, jeden panel administratora w CMS.
URL i wpływ na SEO Dwa oddzielne URL, utrudnione prowadzenie kampanii Adwords.  Jedne URL, łatwiejsze korzystanie ze strony i jej udostępnianie. 
Przyjazność dla Google Niższa. Wysoka przyjazność dla Google, które zaleca strony responsywne.

 

Jeśli potrzebujecie pomocy w optymalizacji, czy aktualizacji strony lub po prostu porady w zakresie firmowej strony www to zadzwoń lub napisz do nas! Nasi doświadczeni specjaliści z pewnością doradzą i opracują rozwiązanie szyte na miarę. 

 

 

< wróć
Skontaktuj się z nami!