Dlaczego na jedne strony internetowe użytkownicy chętnie zaglądają i często powracają, a na inne nie? Nie dzieje się to oczywiście bez przyczyny. Jak zatem sprawić, by strona www naszego sklepu, salonu fryzjerskiego czy szkoły była przyjazna dla użytkowników i zachęcała do regularnych odwiedzin? My mamy na to kilka sposobów.  strona-www-jns 

Cechy dobrej strony www

  1. krótka i właściwa domena - domena to adres strony www identyfikujący naszą firmę, sklep czy restaurację w internecie. Powinna być ona przede wszystkim maksymalnie krótka i co ważne łatwa do zapamiętania. Zazwyczaj jako domeny używa się nazwy firmy, co jest prawidłowym rozwiązaniem. Można również w nazwie domeny zastosować słowo kluczowe związane z rodzajem prowadzonej działalności np. kupbilet.pl. Warto też wybrać jedno z najpopularniejszych zakończeń domen, tj. .pl, com.pl lub .com;
  2. szablon graficzny - warto wybrać szablon indywidualny, zaprojektowany na zamówienie. Korzystanie z gotowych szablonów graficznych może być ryzykowne. Okazać się może, że nasza strona jest jedną z kilkudziesięciu takich samych. A co gorsze może się okazać, że na przykład nasza bezpośrednia konkurencja ma niemal identyczną witrynę. Szablon koniecznie powinien być dopasowany do rodzaju działalności, dlatego przed zaprojektowaniem szablonu strony profesjonalne firmy zapoznają się z branżą firmy, dla której wykonują stronę. Nie ulega przecież wątpliwości, że inaczej powinna wyglądać strona www przedszkola, a inaczej zakładu pogrzebowego;

  3. łatwe poruszanie się po stronie -  należy pamiętać, że strony tworzy się dla klientów i to przede wszystkim dla nich powinny być one przydatne.  Witryna powinna umożliwiać łatwe i szybkie odszukanie interesujących ich informacji. Nawigacja po stronie internetowej stanowi jeden z elementów składających się na tzw. usability strony www. Aby nawigacja po stronie www była rzeczywiście łatwa i przyjemna należy pamiętać przede wszystkim o: 

    • menu - element, którego nie można na stronie pominąć. Zazwyczaj stosuje się jedno lub dwa menu, czasem więcej. Jednak nie należy przesadzać z ilością menu i stosować kolejne tylko wtedy, kiedy rzeczywiście będą one potrzebne;

    • logo - powinno znaleźć się na głównej stronie w górnej części i być od razu widoczne. Dodatkowo warto, by powtarzało się ono w tym samym miejscu również na podstronach. Dzięki temu osoba odwiedzająca stronę będzie od razu miała informację, na czyjej witrynie się znalazła;

    • elementy klikalne - powinny się odróżniać od pozostałych nieklikalnych elementów;

    • ścieżka serwisu - dzięki niej można łatwo zidentyfikować, w jakim miejscu strony aktualnie się znajdujemy;

    • wyszukiwarka - pomaga szybciej dotrzeć użytkownikom do interesujących ich treści. Powinna być umieszczona w odpowiednim miejscu, którym zazwyczaj jest górna część strony;

  4. czas wczytywania - to niezwykle ważny aspekt dobrej strony www z co najmniej dwóch powodów. Jeden to cierpliwość użytkowników, a drugi to wpływ na pozycję Google. Jeśli chodzi o pierwszy powód to długi czas ładowania strony jest jednym z najczęstszych powodów rezygnacji z odwiedzin strony. Z kolei pozycja Google, co nie ulega wątpliwości, przy krótszym czasie ładowania strony jest wyższa;

  5. aktualizacje - o tym pisaliśmy już szerzej w artykule Dlaczego warto aktualizować strony www? Nie sposób jednak nie powtórzyć tak ważnej kwestii, jaką jest wpływ aktualizacji strony na pozytywny wizerunek firmy. Nie ulega również wątpliwości, że częste aktualizowanie strony przyczynia się do zwiększenia częstotliwości odwiedzin, co z kolei wpływa na wzrost liczby potencjalnych klientów;

  6. interakcja z użytkownikami - strona powinna umożliwiać łatwy i szybki kontakt użytkownika z właścicielem firmy, czy osobą dedykowaną do kontaktu z klientami. Można to umożliwić poprzez formularz kontaktowy lub komentowanie oferowanych produktów i usług;

  7. kompatybilność - ważne, by strona dostosowana była do wyświetlania w różnych rodzajach przeglądarek i na różnych urządzeniach. Warto wziąć szczególnie pod uwagę coraz szybszy wzrost użytkowników mobilnych, którzy przeglądają strony internetowe na tabletach i smartfonach. 

  8. łatwa administracja - zapewnić może nam to jedynie system zarządzania treścią, na którym stronę oprzemy. Dzięki temu możemy łatwo i bez konieczności zatrudniania informatyka aktualizować i prowadzić stronę www. 

 

CMS - prosty system zarządzania treścią

System zarządzania treścią, odmieniany jest przez wszystkie przypadki. Jednak, czy wszyscy tak naprawdę wiemy, czym on jest? Otóż najprościej mówiąc CMS to program, który umożliwia łatwe i szybkie zarządzanie stroną www, edytowanie treści i dodawanie nowych artykułów i promocji. Niezależnie od tego, jaką stronę tworzy, czy ma być to prosta wizytówka, czy zaawansowany portal z wieloma zakładkami to warto ją zbudować w oparciu o CMS. W przypadku prostej strony www będziemy mieli możliwość wykorzystania tego narzędzia, w każdej chwili, nawet jeśli pozornie wydaje się nam ono na początku niepotrzebne. Dodatkowo, za takim rozwiązaniem, przemawia fakt, że różnica pomiędzy ceną prostej strony www, a strony z CMS nie jest zbyt duża. A w przypadku strony bez CMS musimy się dodatkowo liczyć z kosztami wprowadzania zmian przez specjalistę. Co w sumie w przeciągu czasu może nam przynieść sporą kwotę, która z pewnością będzie zdecydowanie wyższa, niż kwota, jaką trzeba zapłacić za wykonanie strony www z systemem zarządzania treścią.  

Jeśli z kolei decydujemy się na stronę internetową, która ma być nie tylko zbiorem podstawowych informacji o firmie, ale również narzędziem marketingowym to strona z CMS jest już koniecznością. Taka witryna pomoże bowiem zyskać klientów i zbudować profesjonalny wizerunek w wirtualnym świecie. 

Zatem podsumowując jakie zalety ma strona oparta o CMS? Można by ich wymieniać bez liku, jednak skupmy się tutaj na najważniejszych:

  • samodzielne dokonywanie zmian na stronie bez konieczności angażowania profesjonalistów,
  • możliwość aktualizacji przez kilka osób jednocześnie,
  • wprowadzanie treści w dowolnym czasie i miejscu na świecie - aby mieć dostęp do panelu administracyjnego potrzebny jest jedynie dostęp do internetu z dowolnej przeglądarki internetowej,
  • najwyższy poziom bezpieczeństwa zarządzania informacją,
  • ułatwione osiągnięcie wysokich pozycji w Google,
  • rozdzielenie treści na stronie od formatowania - pozwala to na dokonywanie zmian w wyglądzie strony w dowolnej chwili, bez konieczności ponownego wprowadzania treści.

Jednak zaletą, może nie największą, ale z pewnością nie do przecenienia jest bardzo prosty sposób edycji treści. Nowe artykuły czy pozycje menu mogą być wprowadzane na stronę przez osoby, które zupełnie nie znają się programowaniu i nie miały nigdy do czynienia z językiem stron internetowych. Systemy CMS tworzone są tak, by nawet laicy mogli je, bez większych problemów, obsługiwać. Edycja treści w CMS jest bardzo zbliżona do edycji w edytorach treści np. MS Word. 

Jak zadbać o stronę www?

Przede wszystkim należy powierzyć jej tworzenie profesjonalistom. Nie warto korzystać z pozornie najtańszych ofert. Często się może bowiem okazać, że w efekcie otrzymamy niedopracowaną i nie w pełni funkcjonalną stronę www, którą trzeba będzie poprawiać. A nie na tym nam przecież zależy. Najlepiej zatem skorzystać z doświadczonych wykonawców witryn internetowych. Którzy przede wszystkim samodzielnie i na indywidualne zamówienie wykonują szablony graficzne. A dodatkowo tworzą strony zgodnie z najnowszymi trendami, czyli oparte o CMS. Jeśli zastosują również wszystkie cechy dobrej strony www, to z pewnością nasza wizytówka w sieci będzie przynosiła nam same korzyści i stanie się w efekcie źródłem dodatkowych klientów i większych zysków. 

 

http jns Portfolio stron www JNS - zobacz nasze realizacje